111. výročí výjezdu „šalin“

Přidal: | publikováno: 21. 06. 2011

Brněnské elektrické tramvaje, kterým zde dnes nikdo neřekne jinak než „šaliny“, vyjely poprvé před 111 lety z vozovny v Pisárkách. 21. června 1900 tak v Brně oficiálně skončila éra parních tramvají, byť se udržely ještě o pár let déle.

Původní provozovatel brněnské dopravy parní tramvají (provoz byl zahájen roku 1884), Brněnská společnost místních drah, prodala roku 1898 tramvajovou síť vídeňské firmě Österreichische Union Elektrizitäts, čímž započala elektrifikace celé kolejové sítě. V původní síti tramvají byly dvě elektrifikované trati, a to trasa Pisárky – Královo Pole a Václavská – Ústřední hřbitov (viz obrázek níže). Již koncem roku však fungovalo celkem pět linek, které byly označeny barevnými terčíky.

Trasy podle barev:
bílá: Pisárky – Královo Pole.
zelená: Václavská – Ústřední hřbitov.
červená: JatkyKonečného náměstí.
žlutá: ZábrdoviceNáměstí Svobody.
modrá: KomárovKřenová.

Více informací na stránkách Dopravního podniku města Brna: ZDE.

Ještě pro zajímavost dodávám, že výraz „šalina“ je zkomoleninou německého elektrische Linie, z jehož zkrácené podoby sche-linie toto slovo vzniklo.


TOPlist