Vítejte v Areně!

Přidal: | publikováno: 5. 02. 2011

V dobách starých Římanů byla aréna symbolem cti, slávy, ale i krvavé zábavy pro potěšení mas. Čas gladiátorů se však završil s příchodem křesťanství, a tak jediná možnost, jak bojovat v aréně se přesouvá do kybernetického prostoru. Nemám však na mysli nic ve stylu starověkých her, ba právě naopak se přesouváme do budoucnosti s prvky sci-fi. Není řeč o ničem jiném, než o dnes již klasických quake hrách.

Co jsou Quake hry ?

Původním titulem od společnosti ID Software se roku 1996 stal Quake I, o kterém se dá v podstatě říct, že představil světu něco zcela revolučního a nového. Dechberoucí popularity se však nedočkal. V roce 1997 následuje vylepšený a propracovanější bratříček Quake II, který už na sebe začíná strhávat pozornost hráčského světa (dodnes se pořádají mezinárodní turnaje v Q2), aby tak připravil cestu legendárnímu Quake III, jenž vychází v roce 1999. Q3 se okamžitě stává revolucí v herním světě, protože je primárně stvořen pro hraní online Multiplayer (více lidí proti sobě hraje v jedné aréně po celém světě). Grafická propracovanost a dokonalost tohoto titulu si získává miliony hráčů ze všech kontinentů. Není tedy divu, že Quake IV z roku 2005 s ještě dokonalejší grafikou strhává už jen minimum hráčů, protože překonat Q3 se zdá nemožné. Tento zdánlivě nemožný cíl pokořuje až roku 2010 hra Quake Live, která je specifická hlavně tím, že se hraje pouze přes webový prohlížeč na stránkách www.quakelive.com, což přináší mnohé výhody a zintenzivnění online zážitku. V podstatě úplně vše je online, vaše hovory s přáteli ze hry, chatování, statistiky, události, vše. Pokud k tomu přidáme ještě spoustu vychytávek oproti Q3, ať už grafických nebo taktických, známe již důvod, proč je QL v současnosti nejhranější quake hrou. Jediným mínusem se tak může stát snad jen placená úroveň, na které chcete hrát. V QL je totiž možné si zakoupit na 1 rok určitý typ účtu, buď Premium nebo PRO, přičemž každý přináší jinou úroveň možností a materiálu, jenž máte zpřístupněn. Premium otevírá nové mapy, FreezeTag mod a několik taktických vylepšení, PRO obsahuje vše z Premium + přidává vytváření vlastních serverů, zakládání mnoha klanů a mnohé další. Pokud jste však začátečníci a v životě jste Quake Live nehráli, samozřejmě máte možnost tuto hru hrát i zadarmo, před každým připojením na server se ale musíte povinně dívat na reklamní banner po dobu asi 10 sekund.

V čem hra vlastně spočívá ?

Jedná se o akční FPS (First Person Shooter) hru s mnoha sci-fi prvky, zahrnující zbraně, mapy i vzhled postav, s nimiž můžete hrát. Na vašem disku máte uložené tzv. config soubory, které se vytváří automaticky po připojení na server. Config souborů může být víc v závislosti na nastavení serverů, principálně však je pouze jeden. Tento si pak můžete jakkoliv upravovat dle vaší libosti. Měníte si tím vzhled i nastavení arény a celé hry. I to je jeden z revolučních počinů, který do světa her přinesl ID Software. Záleží tak pouze na samotném hráči, jak moc si chce zjednodušit nebo změnit viditelnost ve hře, nastavení zbraní, „nabindování“ různých hlášek ( po zmáčknutí vámi zvolené klávesy se do chatu na serveru napíše vámi vytvořená hláška ) apod.

Hráč má po zapnutí hry na výběr připojení k mnoha serverům, přičemž tyto jsou rozlišovány ještě podle herního „gametypu“ (druh hry). V klasickém Q3 nacházíme CTF (Capture The Flag), kdy proti sobě stojí dva týmy a úkolem týmu je vzít soupeřovu vlajku a donést ji ke své vlajce, čímž získá jeden bod. Vtip je v tom, že i vaši vlajku může soupeř ‚ukrást‘, a proto hra vyžaduje propracovanou týmovou taktiku a domluvu mezi jednotlivými hráči. Dále TDM (Team DeathMatch), kdy proti sobě stojí dva týmy, ale jejich cílem je zabít co nejvíc soupeřových hráčů, přičemž za každého padlého soupeře se počítá jeden bod. TDM hry jsou zpravidla velice napínavé a často jsou v tomto gametypu pořádány mnohé turnaje, protože vyžaduje velice dokonalou týmovou sehranost a taktiku. Každá mapa je navíc jiná, a proto často rozhoduje i zkušenost a lepší znalost mapy. Dalším populárním gametypem je CA (Clan Arena), kde dva týmy proti sobě bojují tak dlouho, dokud nepadne poslední hráč z jednoho z nich. Hráči navíc nemohou zranit sami sebe a od začátku hry mají zvýšené zdraví (health) i brnění (armor). Každé kolo se tak stává napínavou akcí a pěknou podívanou. Následují už jen dva druhy hry – Duel (1v1), kde je nutná dobrá znalost mapy, jinak vás soupeř převálcuje; a FFA (Free For All), někdy také nazýváno DeathMatch (DM), kdy hráči bojují každý proti každému. Limitem je určitý předem stanovený počet ‚fragů‘ (zabití) a pokaždé, když vás někdo zastřelí, se znovu objevujete na mapě a jdete do boje. V této hře je důležitá hlavně osobní dovednost, přesnost a samozřejmě i znalost mapy.

Jak jsem již uvedl, každá mapa je jiná. Na mapách je možné sbírat různé zbraně a náboje do nich, dále se tam vyskytují i brnění různých hodnot a ‚koule‘ zdraví různých hodnot. Zkušenější hráči si již dokážou tyto ‚itemy‘ (předměty) časovat a počkat si, až se objeví. Čas mezi znovuobjevením je pevně daný a perfektní ‚timing‘ tak mnohdy rozhoduje o vítězství. Jedná se především o speciální ‚power-upy‘, což jsou v podstatě itemy, které vám na určitý počet sekund dodají významné schopnosti – Haste (zrychlení), Quad Damage (působíte dvakrát větší škodu vašim soupěřům), Regeneration (každou sekundu vám naskakuje zdraví nahoru), Invisibility (neviditelnost) a BattleSuit (ochranný oblek, kdy vám soupeři působí jen třetinové zranění a proti ‚splash – efektu‘ raket jste zcela imunní). Tyto power-upy jsou naprosto zásadní při TDM hrách a celá taktika týmů se točí v podstatě jen kolem nich a red armoru (červené brnění, které přidává 100 bodů).

Po nastavení vašeho configu, připojení na server a prvním osahání hry už jen stačí ‚fragovat‘ nepřátele v aréně, jak jen to nejvíc půjde. Možností sociálního života v těchto hrách je navíc vytváření týmů (klanů) s jinými hráči mimo arénu, přičemž spolu hrajete v týmu pořád a ne jen náhodně na serveru. Klany si poté vyváří vlastní webové stránky, na kterých prezentují hru, kterou hrají, nabírají nové hráče do svých řad a mimo jiné i vyzývají jiné klany na tzv. ‚clanwars‘ (klanové války). Pro jednoho člověka se tak stává quake série dokonalým odreagováním od reálného života, plného starostí a problémů. Každou hrou se navíc zlepšujete, potkáváte nové lidi a každý zápas v aréně je jedinečný a jiný. Pokud se ještě přidáte do nějakého klanu, rozměr hraní quake her se o to více posouvá k dokonalosti a kromě herního zážitku, osobních dovedností, citu pro týmovou hru a skvělého pobavení si zlepšíte i jazykové schopnosti, protože většina klanů je mezinárodních a nutností se tak stává angličtina.

Co je OpenArena a AfterShock ?

OpenArena (OA) je samostatná hra vytvořená na základech klasického Q3, engine a princip hry zůstává nezměněn, jiné jsou jen postavy, vzhled zbraní a mapy. Komunita v OA je však o poznání menší, nicméně hrát se pořád dá i navzdory dominanci velkého bratra Quake Live, který ničí komunity všech menších her bez sebemenšího zaváhání. Skutečností tak zůstává, že pravidelně OA hraje něco kolem 100-200 lidí každý den, s tím, že drtivá většina hráčů pochází z Evropy. Dostupnost serverů je celkem dobrá, i když by vždy mohla být lepší. Výhodou hraní OA je nejspíš právě její malá komunita, kde se mnoho lidí navzájem zná a hraje spolu již mnoho let. Počet klanů tak zůstává na stabilní úrovni a pro nové hráče je pravděpodobně sympatické i to, že dovednosti a zkušenosti OA hráčů nejsou tak vysoké jako v Q3, kde elita rozdrtí nováčky za pár sekund. Prostředí OpenAreny je tak pro nově příchozí přátelštější, a tak se snáz naučí základům hry.

Na druhou stranu právě tato skutečnost způsobila, že mnozí ‚,elitní“ OA hráči byli nespokojení s úrovní celé hry a nedostatkem ,,profi“ vychytávek z Q3 a QL. Započal tak vývoj nového módu v rámci OpenAreny s názvem AfterShock (AS), vyvíjený samotnými hráči s cílem vylepšit herní prostředí a celkově zdokonalit hru k obrazu QL. Dá se říci, že již uplynul rok od prvního oznámení existence AS, za tu dobu již mód pokročil v mnohém, hráči pravidelně hrají na několika serverech, grafické úpravy, modelování a kódování hry již daleko přesáhlo hranice OpenAreny a AS mód si získává srdce mnoha hráčů. Je to zcela nová alternativa, kdy nemusíme hrát megalomanský QuakeLive ani amatérskou OpenArenu. Mód je každopádně ve fázi vývoje a pravděpodobně tam ještě dlouhou dobu zůstane, neboť stále je co zlepšovat.

Tímto jsem v kostce představil sérii her, které s oblibou hraji, když mám čas. Věřím, že dokážou zaujmout mnoho lidí, kteří o nich doteď neměli ani tušení, že existují. Osobně hraji už pouze AfterShock, nicméně QL jsem hrál dlouhou dobu a časem se tam nejspíš vrátím. Pokud máte někdo otázky, zodpovím vše, co bude v mých silách. Jinak děkuji za přečtení.

Ještě doplňuji, jak a kde si zahrát výše zmíněné hry ?

Quake Live si můžete zahrát zcela zadarmo na oficiálních stránkách hry – http://www.quakelive.com/

Quake 3 Arena zadarmo není, avšak vzhledem k tomu, že hra se již přestala prodávat, je prakticky nemožné pořídit si originál. Hru proto na svých stránkách nabízejí některé klany ke stažení – http://www.virtual-owners.cz/index.php?site=files&file=13

OpenArena je opensource hra, zadarmo, volná ke stažení na oficiálních stránkách hry – http://www.openarena.ws

AfterShock získáte připojením na některý z AS serverů, přičemž se vám automaticky stáhne do počítače, je samozřejmě zadarmo – oficiální stránka módu – http://oaunofficial.exulo.de/index.php

Přeji příjemné fragování 🙂

TOPlist